Co je to bloková výjimka?

Bloková vyjímka

Začněme tím, že bloková výjimka je velkou změnou, která se dotkne všech subjektů v oblasti prodeje a údržby vozidel do 3,5 t. S výjimkou výrobců a importérů automobilů je pro všechny především velkou příležitostí k novým aktivitám a získání nových zákazníků. Je to zásadní zlepšení současného stavu! 
 

 Bloková výjimka je ovšem obecný pojem. V krátkosti vysvětlím, co to vlastně znamená, a pak už se budu věnovat té "naší" konkrétní blokové výjimce.  

 Legislativa Evropské unie, jejímiž jsme členy, se vyznačuje velkou ochranou práv spotřebitele a hospodářské soutěže. V oblasti hospodářské soutěže zakazuje určité aktivity, které by omezovaly konkurenci na trhu, případně určovaly ceny výrobků a služeb. Jde hlavně o dohody, smlouvy a jiná jednání mezi konkurenty na stejné úrovni ( dohody horizontální) a mezi výrobcem a distributory ( dohody vertikální).  

 Z těchto zákazů existují tři druhy výjimek:  

  1.  Ze zákona u firem s malým podílem na trhu (do 5 % trhu nebo při obratu do 20 milionů EUR). Tuto hranici minimálně u servisu a ND překračují všichni výrobci automobilů. 
  2.  Individuální výjimka, udělená konkrétní firmě pro konkrétní dohody a činnosti. 
  3.  Bloková výjimka udělená obecně všem firmám z určité oblasti podnikání pro celou skupinu - blok činností a dohod, které by jinak byly nezákonné. 

 Druhý a třetí druh výjimky je udělován v případě, že výhody pro spotřebitele nebo kvalitu služeb převáží nad negativním dopadem na konkurenční prostředí. Je také třeba říct, že pokud chce nějaká firma výhodu výjimky využít, musí ji plnit ve všech bodech.  

 Blokových výjimek zná evropské právo celou řadu, ale nás zajímá ta "naše" - tedy Nařízení Komise ES 1400/2002, které se týká distribuce osobních a lehkých užitkových automobilů, ND k nim a poskytování servisu a údržby (hlavně tzv. vertikálních dohod). Tato bloková výjimka u nás začala platit 1. 11. 2004.  

 JAK TO, ŽE JDE O ZLEPŠENÍ, KDYŽ JE TO VÝJIMKA Z PRAVIDEL VOLNÉ SOUTĚŽE? 

 Tuto otázku si musí položit každý. Ano vypadá to jako nesmysl, ale vysvětlení je jednoduché:  

 Bloková výjimka 1400/2002 totiž nahrazuje "starou" blokovou výjimku 1475/95, která umožňovala výrobcům a importérům omezovat volnou soutěž mnohem více. Takže i když je to omezení volné soutěže, je mnohem menší, než bylo platné dosud. A ještě jedna dobrá zpráva: Bloková výjimka 1400/2002 má platnost jen do 31. 5. 2010 a Komise ES se nechala slyšet, že již žádnou další blokovou výjimku pro tuto oblast nevydá!  

 KOHO SE BLOKOVÁ VÝJIMKA TÝKÁ?  

 Jak jsem již řekl úvodem, dotkne se všech subjektů, které mají ve své činnosti cokoliv, co se týká prodeje osobních a lehkých užitkových automobilů, ND k nim a nebo u nich provádějí servis a údržbu. Hlavní subjekty a největší změny jsou v přiložené tabulce.  

 SUBJEKT  HLAVNÍ ZMĚNY 
Výrobci automobilůOmezení tlaku na smluvní partnery, povinnost poskytovat informace
Importéři automobilůOmezení tlaku na smluvní partnery, povinnost poskytovat informace
Výrobci NDMožnost označovat OE díly vlastním logem
Distributoři automobilůMožnost prodávat více značek
Distributoři NDMožnost dodávat do OE servisů až 70 % jejich potřeby ND, přístup k technickým informacím, přípravkům a OE dílům
Autorizované (originální) autoservisyMožnost nákupu ND z nezávislých zdrojů, možnost servisovat více značek
Nezávislé autoservisyPřístup k technickým informacím, přípravkům a OE dílům. Možnost stát se autorizovaným servisem, možnost provádět údržbu nových automobilů bez ztráty záruky
RychloservisyPřístup k technickým informacím, přípravkům a OE dílům, možnost provádět údržbu nových automobilů bez ztráty záruky
PneuservisyPřístup k technickým informacím, přípravkům
Asistenční službyPřístup k technickým informacím a přípravkům a OE dílům
Výrobci a prodejci diagnostických přístrojů a nářadíPřístup k technickým informacím
Vydavatelé technické literaturyPřístup k technickým informacím, možnost prodeje dalším subjektům
Firmy zabývající se školením automechanikůPřístup k technickým informacím a školení výrobce

PROČ K TÉTO PRÁVNÍ ÚPRAVĚ DOŠLO?
 

Z uvedeného seznamu je vidět, že bloková výjimka se dotkne všech, kteří mají co do činění s automobily. S výjimkou výrobců a importérů jde o změnu k lepšímu, která s sebou přináší nové možnosti pro rozvoj podnikání a zvýšení konkurence.  

To byl také hlavní důvod, proč Komise ES vydala novou blokovou výjimku 1400/2002 a nahradila tu původní. K úplnému uvolnění nedošlo proto, že se Komise domnívá, že je vhodné v zájmu udržení kvality, rozsahu a dostupnosti služeb pro provozovatele automobilů dát výrobcům a importérům možnost určitým způsobem určovat rozsah a způsob poskytování těchto služeb. Tato možnost ovšem s největší pravděpodobností skončí 31. 5. 2010!