Co je to bloková výjimka?
Bloková výjimka je ovšem obecný pojem. V krátkosti vysvětlím, co to vlastně znamená, a pak už se budu věnovat té "naší" konkrétní blokové výjimce.
Legislativa Evropské unie, jejímiž jsme členy, se vyznačuje velkou ochranou práv spotřebitele a hospodářské soutěže. V oblasti hospodářské soutěže zakazuje určité aktivity, které by omezovaly konkurenci na trhu, případně určovaly ceny výrobků a služeb. Jde hlavně o dohody, smlouvy a jiná jednání mezi konkurenty na stejné úrovni ( dohody horizontální) a mezi výrobcem a distributory ( dohody vertikální).
Z těchto zákazů existují tři druhy výjimek:
- Ze zákona u firem s malým podílem na trhu (do 5 % trhu nebo při obratu do 20 milionů EUR). Tuto hranici minimálně u servisu a ND překračují všichni výrobci automobilů.
- Individuální výjimka, udělená konkrétní firmě pro konkrétní dohody a činnosti.
- Bloková výjimka udělená obecně všem firmám z určité oblasti podnikání pro celou skupinu - blok činností a dohod, které by jinak byly nezákonné.
Druhý a třetí druh výjimky je udělován v případě, že výhody pro spotřebitele nebo kvalitu služeb převáží nad negativním dopadem na konkurenční prostředí. Je také třeba říct, že pokud chce nějaká firma výhodu výjimky využít, musí ji plnit ve všech bodech.
Blokových výjimek zná evropské právo celou řadu, ale nás zajímá ta "naše" - tedy Nařízení Komise ES 1400/2002, které se týká distribuce osobních a lehkých užitkových automobilů, ND k nim a poskytování servisu a údržby (hlavně tzv. vertikálních dohod). Tato bloková výjimka u nás začala platit 1. 11. 2004.
JAK TO, ŽE JDE O ZLEPŠENÍ, KDYŽ JE TO VÝJIMKA Z PRAVIDEL VOLNÉ SOUTĚŽE?
Tuto otázku si musí položit každý. Ano vypadá to jako nesmysl, ale vysvětlení je jednoduché:
Bloková výjimka 1400/2002 totiž nahrazuje "starou" blokovou výjimku 1475/95, která umožňovala výrobcům a importérům omezovat volnou soutěž mnohem více. Takže i když je to omezení volné soutěže, je mnohem menší, než bylo platné dosud. A ještě jedna dobrá zpráva: Bloková výjimka 1400/2002 má platnost jen do 31. 5. 2010 a Komise ES se nechala slyšet, že již žádnou další blokovou výjimku pro tuto oblast nevydá!
KOHO SE BLOKOVÁ VÝJIMKA TÝKÁ?
Jak jsem již řekl úvodem, dotkne se všech subjektů, které mají ve své činnosti cokoliv, co se týká prodeje osobních a lehkých užitkových automobilů, ND k nim a nebo u nich provádějí servis a údržbu. Hlavní subjekty a největší změny jsou v přiložené tabulce.
SUBJEKT | HLAVNÍ ZMĚNY |
Výrobci automobilů | Omezení tlaku na smluvní partnery, povinnost poskytovat informace |
Importéři automobilů | Omezení tlaku na smluvní partnery, povinnost poskytovat informace |
Výrobci ND | Možnost označovat OE díly vlastním logem |
Distributoři automobilů | Možnost prodávat více značek |
Distributoři ND | Možnost dodávat do OE servisů až 70 % jejich potřeby ND, přístup k technickým informacím, přípravkům a OE dílům |
Autorizované (originální) autoservisy | Možnost nákupu ND z nezávislých zdrojů, možnost servisovat více značek |
Nezávislé autoservisy | Přístup k technickým informacím, přípravkům a OE dílům. Možnost stát se autorizovaným servisem, možnost provádět údržbu nových automobilů bez ztráty záruky |
Rychloservisy | Přístup k technickým informacím, přípravkům a OE dílům, možnost provádět údržbu nových automobilů bez ztráty záruky |
Pneuservisy | Přístup k technickým informacím, přípravkům |
Asistenční služby | Přístup k technickým informacím a přípravkům a OE dílům |
Výrobci a prodejci diagnostických přístrojů a nářadí | Přístup k technickým informacím |
Vydavatelé technické literatury | Přístup k technickým informacím, možnost prodeje dalším subjektům |
Firmy zabývající se školením automechaniků | Přístup k technickým informacím a školení výrobce |
PROČ K TÉTO PRÁVNÍ ÚPRAVĚ DOŠLO?
Z uvedeného seznamu je vidět, že bloková výjimka se dotkne všech, kteří mají co do činění s automobily. S výjimkou výrobců a importérů jde o změnu k lepšímu, která s sebou přináší nové možnosti pro rozvoj podnikání a zvýšení konkurence.
To byl také hlavní důvod, proč Komise ES vydala novou blokovou výjimku 1400/2002 a nahradila tu původní. K úplnému uvolnění nedošlo proto, že se Komise domnívá, že je vhodné v zájmu udržení kvality, rozsahu a dostupnosti služeb pro provozovatele automobilů dát výrobcům a importérům možnost určitým způsobem určovat rozsah a způsob poskytování těchto služeb. Tato možnost ovšem s největší pravděpodobností skončí 31. 5. 2010!